کنترل عفونت در دندانپزشکی

//کنترل عفونت در دندانپزشکی

کنترل عفونت در دندانپزشکی

کنترل عفونت در دندانپزشکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در این بخش خلاصه‌ای از اهم نکات کاربردی برای دندانپزشکان آورده شده است و مطمئناً با بکارگیری این نکات گامی در جهت کنترل عفونتها در جامعه برداشته خواهد شد.

infection in dentistry - كنترل عفونت در دندانپزشكي

یکی از دغدغه های مراجعه کنندگان به مطب دندانپزشکی انتقال بیماری است که مهم ترین وترسناک ترین آنها ایدز می باشد.

انتقال ویروس ایدز دارای  بالاترین آمارمبتلایان در ایران وازطریق تزریقات میباشد

امروزه با توجه به یکبار مصرف بودن اکثر وسایل ابتدایی از جمله دستکش و استریل بودن ابزارهای مورد استفاده امکان سرایت ویروس ایدزبه حداقل ممکن رسیده است .
بعنوان مثال استفاده از دستگاه اتوکلاو با  استفاده ازبخارآب و درمحفظه ای که تحت فشار است مرحله کامل استریلیزاسیون را انجام می دهد.

برای جلوگیری از انتقال عفونت چه اقداماتی توسط دندانپزشک و دستیار دندانپزشک باید انجام شود؟
اطمینان از استریل بودن وسایل مورد استفاده

•  پوشیدن دستکش

•  استفاده از ماسک و عینک

•  استفاده از پوشش های یکبار مصرف برای مواردی مثل

• صفحه کلید یونیت،

• دستگاه رادیوگرافی

•  دسته چراغ یونیت

• دستیار باید مراقب باشد این پوشش ها برای هر بیمار تعویض گردد.

• داشتن ظرف مخصوص وسایل استفاده شده تیز مثل سرسوزن ، سوزن بخیه و تیغ های جراحی نیز از ملزومات هر مطب دندانپزشکی است.

• شستشوی سطوح مطب مثل کابینت های دندانپزشکی کف مطب و مانند آن و استفاده از مواد مناسب ضد عفونی کننده نیز جزء برنامه های مرتب و منظم هر کلینیک دندانپزشکی می باشد .

از نظر درجه  اهمیت استرلیزاسیون وسایل دندانپزشکی  وسایل دندانپزشکی می توان به سه دسته بندی ذیل اشاره کرد:

1.  بحرانی

2.  نیمه بحرانی

3.  غیر بحرانی تقسیم می شوند.

• وسایل بحرانی: وسایلی هستند که در داخل نسج زنده بدن نفوذ می کنند و بالقوه امکان بیشتری برای انتقال عفونت دارند مثل سوزن های تززیق کورت ها ، فورسپس ها ، فایل های اندودانتیک و مانند آنها

•  وسایل نیمه بحرانی : وسایلی هستند که در تماس با پوست یا مخاط قرار می گیرند مثل قلم های ترمیمی و آینه

•  وسایل غیر بحرانی : مثل سر ساکشن – شلنگ های یونیت دندانپزشکی و موارد مانند آن

• چه بیماریهای ویروسی از طریق وسایل دندانپزشکی قابل انتقال هستند ؟

انواع ویروس های هپاتیت

•  ویروس HIV (ویروس عامل ایدز )

می باشد.

راه پیشگیری از انتقال این بیماریها چیست ؟
هم اکنون بسیاری از وسایل دندانپزشکی یکبار مصرف می باشد، ضمن اینکه برای استریل نمودن وسایل با استفاده از اتو کلاوهای جدید و سریع امکانات بسیار خوبی وجود دارد. واکسیناسیون دندانپزشک و تیم همکار در مطب دندانپزشکی نیز علاوه بر تضمین نسبی سلامت پرسنل دندانپزشکی به پیشگیری از انتقال بیماریها کمک می نماید. لازم است در این زمینه به اهمیت آموزش علمی و عملی پرسنل دندانپزشکی و عامه مردم توجه گردد.

توسط | ۱۳۹۷/۷/۱۴ ۱۱:۰۹:۲۴ فروردین ۲۷ام, ۱۳۹۶|دانستني هاي دندانپزشكي|۱ ديدگاه

يك ديدگاه