بررسی اضطراب مراجعین دندان پزشکی و علل آن-برگرفته از ایردن

//بررسی اضطراب مراجعین دندان پزشکی و علل آن-برگرفته از ایردن

بررسی اضطراب مراجعین دندان پزشکی و علل آن-برگرفته از ایردن

این نوشتار، خلاصه ای است از یک طرح پژوهشی با عنوان “بررسی اضطراب و علل آن در بیماران مراجعه کننده به مطب های دندان پزشکی عمومی شهر همدان” که در سال ۱۳۸۴ در دانشگاه علوم پزشکی همدان اجرا شد و همچنین به عنوان پایان نامه نویسنده دوم مقاله (دکتر رضا عبدالملکی) مورد استفاده قرار گرفت.

چکیده

یکی از بخش های مهم سلامت، سلامت دهان است. گاه حضور در مطب دندان پزشکی چنان با ترس و اضطراب همراه می شود که موجب اختلال در ارائه خدمات دندان پزشکی می گردد. این موضوع از یک سو موجب کاهش اعتماد به نفس دندان پزشک شده و از سوی دیگر شاخص های بهداشتی جامعه را دچار تغییرات منفی می سازد. شناخت عوامل فزاینده و کاهنده اضطراب می تواند در بهبود این وضعیت مؤثر واقع شود. در همین راستا مطالعه حاضر با هدف ارزیابی وجود و علل اضطراب در مراجعین مطب های دندان پزشکی عمومی شهر همدان صورت گرفت.

روش بررسی
در این مطالعه مقطعی و تحلیلی، مراجعین به مطب های دندان پزشکان عمومی که بالای ۹ سال سن داشتند به صورت تصادفی انتخاب و طی دو مرحله مورد پرسش قرار گرفتند. در مرحله اول با یک پرسشنامه ۱۷ سؤالی استاندارد براساس مقیاس (Dental Anxiety Scale) DAS  مشخص شد که آیا مراجعه کننده اضطراب دارد یا خیر. سپس افرادی که دچار اضطراب و بالغ بر ۴۰۰ نفر بودند با یک پرسشنامه ۶۴ سؤالی که براساس مقیاس اضطرابی Corah  تنظیم شده بود مورد پرسش قرار گرفتند. داده های جمع آوری شده تحت بسته نرم افزاری SPSS ویرایش سیزدهم و بر اساس مدل آماری تحلیل واریانس چند متغیره آنالیز و P<0/05 بعنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.

tars az dandanpezeshk - بررسی اضطراب مراجعین دندان پزشکی و علل آن-برگرفته از ایردن

یافته ها
مطالعه حاضر نشان داد عوامل مربوط به محیط مطب های دندان پزشکی با فراوانی ۳۱/۱% عوامل مربوط به تصورات شخصی با فراوانی ۱۹/۴% و عوامل مربوط یه مدیریت مطب و درمان دندان پزشکی هر یک با فراوانی ۱۹/۱% در شکل گیری اضطراب مراجعین به مطب دندان پزشکی نقش داشته اند. شاخص ترین عوامل مربوط به محیط مطب نامطلوب سرویس بهداشتی ۴۶/۳% وجود لکه های خون در محیط ۴۴/۵% و کثیف بودن روپوش دندان پزشک ۴۳/۸% گزارش گردید. امکان سرایت بیماری مهم ترین علت موجد اضطراب در مجموعه عوامل ناشی از تصورات شخصی به حساب می آمد ۶۷/۳% برخورد عصبی دندان پزشک با فراوانی ۴۷/۸% و بی توجهی دندان پزشک به بیمار با فراوانی ۴۶/۸% از بارزترین علل موجد اضطراب در بین عوامل ناشی از مدیریت مطب محسوب گردیدند. تجربه قبلی درمان دردناک با فراوانی ۴۷/۳% و وضعیت نامناسب بهداشت دهان دندان پزشک با فراوانی ۳۴/۵% جز سایر علل موجد اضطراب گزارش گردید. تعداد عوامل اضطراب در همه زمینه های مذکور به طور معنی داری در زنان بیشتر از مردان بود.

نتیجه گیری

مطالعه حاضر نشان داد بیشترین حیطه ایجاد اضطراب در مراجعین به مطب های دندان پزشکی به تصورات شخصی آنها مربوط می شود که این موضوع در زنان به مراتب بیشتر از مردان مطرح می باشد.

توسط | ۱۳۹۶/۱/۲۷ ۵:۵۴:۴۴ فروردین ۲۴ام, ۱۳۹۶|مقالات دندانپزشكي|بدون ديدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه