دندانپزشکان و دردهای عضلانی

//دندانپزشکان و دردهای عضلانی

دندانپزشکان و دردهای عضلانی

147 300x227 - دندانپزشکان و دردهای عضلانی

چگونه می‌توان درد عضلانی استخوانی را در دندانپزشکان کاهش داد؟

در میان بسیاری از متخصصان دیگردر حوزه پزشکی , شکایت ناشی از مشکلات عضلانی در دندانپزشکان بیشتر به چشم می خورد ، و به عبارتی می توان گفت این گروه در معرض خطر بیشتر مشکلات اسکلتی عضلانی هستندو این امربه دلیل ماهیت کار آنها است که لازمست ساعتها در وضعیت خمیده بودن شانه ها بهمراه  پایین بودن سر به مدت طولانی است که فشار زیادی را به ناحیه کمر و گردن وارد می کند.

با توجه به شواهد موجود، کمردرد در حدود ۷۰٪ از متخصصان  و پزشکان مشاهده می شود(Cynar-Medeni، Elbasan and Duzgun، (2016 در مطالعه ای که توسط سینار مدینی انجام شد، بیش از نیمی از پزشکان با درد کمر مواجه هستند ، و در میان فیزیوتراپیست ها، متخصصان تغذیه، پرستاران و دندانپزشکان، دندانپزشکان و پرستاران بودند که  درآنها درد در ناحیه کمر آنها بیشتر شیوع داشت  . در بسیاری از موارد، درد اسکلتی عضلانی در دندانپزشکان متغیر است، این درد که بیشتر در ناحیه گردن، عقب، شانه و مچ دست اتفاق می افتد، باعث شده است که  بیش از یک سوم دندانپزشکان به دنبال کمکهای  پزشکی برای کاهش درد در اندامشان باشند

گام‌هایی برای پیش‌گیری،  و بهبود درد عضلانی اسکلتی عضلانی:

۱-تمرین‌های مدیریت استرس  وریلکس کردن :

حرفه دندان‌پزشکی یکی از  شغل های پر استرس  است ، از عوامل ایجاد این استرس توقعات بالای بیمار و یا تعاملات سخت با اوست  . تمریناتی  مثل تنفس عمیق، یوگا، پیلاتس و کشش ملایم، نه تنها انعطاف‌پذیری را افزایش می‌دهد بلکه  منجر به کاهش فشار شدید بر روی ماهیچه می‌شود ، و در نتیجه  باعث آرامش درونی و ذهنی نیز می‌شود.

عوامل استرس زا  می‌تواند حالت انقباض عضلانی مزمن را ایجاد کرده و منجر به افزایش یون‌های سمی شود که ممکن است باعث تحریک مدارات عصبی برای افزایش دردشوند. شواهد حاکی از آن است که تنفس عمیق و تمرینات تمدد اعصاب، به ویژه در طول دوره استرس زا، می‌تواند به بهبود این تمرینات کمک کند ( الشرفه و همکاران،۲۰۰۱ )

۲-ورزش هوازی

تمرین های هوازی به بهبود یا حتی جلوگیری از کمر درد کمک می کند. توصیه شده است که یک برنامه منظم  30 دقیقه ای ورزش هایی مانند پیاده روی، شنا، و یا سایر ورزشهای سلامت  قلب و عروق ، و بصورت سه بار در هفته  انجام شود .این کار باعث گرم شدن  بدن می شود. کمبود گرما ممکن است به اسپاسم عضلانی یا فشار منجر شود.

۳-استراحت

اگر یک متخصص دندانپزشکی در مرحله  حاد از درد در ناحیه کمر  باشد، توصیه می شود تا زمانی که درد کمر وی  از بین نرفته است استراحت کند .

۴-حالت صحیح قرار گرفتن

حالت  صحیح بدن برای هر متخصص دندانپزشک بسیار مهم است، که شامل عدم چرخش و یا خم نشدن بیش از حد کمر و شانه هاست. بهترین حالت این است که  دندانپزشکان باید بیمار را  در وضعیتی  در محدوده قفسه سینه قرار دهند به گونه ای که نبود فشار بر گردن و شانه ها ملموس باشد

استفاده از ابزارهایی با قابلیت بزرگنمایی، به شکل یک میکروسکوپ یا لوپ های دندان، به شدت توصیه شده همچنین , اهمیت به صندلی پزشک و بیمار و توجه به روشنایی نیز از ضروریات است

۵- تمرین های مقاومتی

یعنی بلند کردن وزنه، راهکار بسیار  موثردیگر  برای افزایش قدرت و کاهش احتمال به دردهای عضلانی است

البته توجه به این نکته ضروری است که قبل از شروع تمرین های مقاومتی با یک پزشک مشاور و متخصص در این زمینه مشورت . تمرینات را به آرامی با وزنه های سبک تر شروع کنید. هدف اصلی آموزش وزنه تمرکز  بر روی انقباض حداکثر عضله مورد نظراست .این امر در جهت به دست آوردن قدرت بیشتر بوده و احتمال کاهش  درد عضلانی را افزایش خواهد داد.

منبع:

https://www.dentistry.co.uk ,BY  ON 14 MARCH 2017

توسط | ۱۳۹۷/۳/۳۱ ۱۲:۴۹:۲۴ خرداد ۳۱ام, ۱۳۹۷|مقالات دندانپزشكي دسته بندی ها|۱ ديدگاه

يك ديدگاه

1. سهیلا خرداد ۳۱, ۱۳۹۷ در ۳:۴۳ ب٫ظ - پاسخ دادن