علل و درمان ژنژیویت (التهاب لثه)

//علل و درمان ژنژیویت (التهاب لثه)

علل و درمان ژنژیویت (التهاب لثه)

التهاب لثه معمولا به این دلیل ایجاد می شود که حجمی از باکتری ها بروی دندان ها تجمع می یابد.

این بیماری یک نوع غیر مخرب از بیماری های پریودنتال است، در صورتی که این بیماری درمان نشود می تواند به پریودنتیت تبدیل شودکه این امر در نهایت باعث افتادن دندان خواهد شد.

gum - علل و درمان ژنژيويت (التهاب لثه)

دونوع مختلف از این بیماری وجود دارد:

-بیماری لثه ناشی از پلاک دندان: این می تواند ناشی از پلاک، عوامل سیستمیک، داروها یا سوء تغذیه باشد.

-ضایعات لثه ناشی از غیر پلاک: این می تواند توسط یک باکتری خاص، ویروس یا قارچ ایجاد شود. این حالت ممکن است به علت عوامل ژنتیکی، شرایط سیستمیک (از جمله واکنش های آلرژیک و بیماری های خاص)، زخم ها یا واکنش های بدن خارجی مانند پروتزهای دندانی باشد. در بعضی موقع هم علت خاصی برای بروز این بیماری وجود ندارد

علل

شایعترین علت ژنژیویت، انباشت پلاک باکتری بین دندانها و اطراف آن است. پلاک به نوبه خود می تواند منجر به تخریب لثه یا بافت های آن شود. همچنین ممکن است در نهایت منجر به عوارض بیشتر، از جمله از دست دادن دندان شود.

پلاک دندان یک انباشته ای  از باکتری ها وبه رنگ زرد هستند که به طور طبیعی بر روی دندان ها تجمع می یابد.

این باکتری ها ممکن است به تجمع انبوهی از  عوامل مضربرای دندان تبدیل شده  و باعث پوسیدگی دندان و مشکلات پریودنتال مانند گینوییت و پریودنتیت مزمن شود.

هنگامی که پلاک به اندازه کافی برداشته نمی شود، می تواند در نزدیکی لثه ها و در پایه دندان، سخت شود.

پلاک و رسوبات  در نهایت لثه ها را تحریک کرده، باعث التهاب لثه در اطراف پایه دندان می شود. این به این معنی است که لثه ها ممکن است به راحتی خونریزی کنند.

از دیگر عوامل که منجر به بروز بیماری التهاب لثه می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تغییرات در هورمون ها: در دوران بلوغ، یائسگی، چرخه قاعدگی و حاملگی بروز این بیماری شایع تر است . لثه ممکن است حساس تر شود و خطر التهاب را افزایش دهد.

برخی از بیماری ها: سرطان، دیابت و اچ آی وی با افزایش خطر ابتلا به دیابت ارتباط دارد.

مصرف مواد مخدر: سلامت دهان ممکن است تحت تاثیر برخی داروها باشد، به خصوص اگر جریان بزاق کاهش یابد. دیلانتین، داروهای ضد انعقادی و برخی داروهای ضد آنژین می تواند به  رشد غیرطبیعی بافت لثه منجر شود

سیگار کشیدن: افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیر سیگاری  بیشتر در معرض گینویویت قرار می گیرند.

سن: خطر ابتلا این بیماری  با سن افزایش مییابد.

رژیم غذایی ناقص : به عنوان مثال، کمبود ویتامین C بابیماری لثه رابطه مستقیم دارد

ژنتیک : کسانی که والدین یا والدینشان دچاربیماری التهاب لثه شده اند بیشتر مستعد مبتلا شدن به این بیماری اند.

نشانه های بیماری التهاب لثه:

۱-لثه قرمز رنگ یابنفش مانند

۲-بروز درد در لثه در هنگام لمس کردن آن

۳-خونریزی از لثه در هنگام مسواک زدن ویا استفاده از نخ دندان

۴-بوی بد دهان

۵-تورم لثه ها

۶-نرم شدن وکاهش حجم لثه

تشخیص

دندانپزشک با بررسی دندان ها توسط اشعه ایکس و در صورت مشاهده علائم مانند پلاک و حفره در دندان به وجود این بیماری پی می برد

لازم به ذکر است تشخیص زودهنگام این بیماری در روند  درمان ان بسیار موثر خواهد بود

مراقبت های بیمارجهت رفع التهاب لثه در منزل

-شستشو دهان ودهان دوبار در روز